Biesbosch.nu

Magazine september/oktober 2007


 

Terug naar inhoudsopgave

†                 De dood en het beest                  †
Het andere gezicht van de werkelijkheid

 



 
Vis †  © JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl
 

Deel 3
De verstilde schoonheid
Henk van de Graaf


De onderwaterwereld is voor de meeste van ons een wat vreemde omgeving.
We hangen er wel eens een hengeltje in, plonsen er wat in het rond of laten er onze troep in weglopen. Maar wat zich dieper onder het oppervlak afspeelt, is vaak een raadsel.

Proberen onderwater te kijken schiet ook al niet op. Veel dieper dan een halve meter kom je niet en al snel zit je naar je spiegelbeeld te staren.
Ooit was er een vroege voorvader die ook in het water zat te turen, zijn eigen spiegelbeeld ontdekte en plotseling besefte, 'verrek dat ben ik'. 
Weet u nog wanneer u als baby in de spiegel keek en dacht, 'verrek dat ben ik?'.
Dat weet u waarschijnlijk niet meer.

Zouden vissen ook wel eens in een spiegel kijken? Is er ergens een reflectie onderwater waarin zij zichzelf zien en denken ‘hè, dat ben ik’?
Deskundigen zeggen dat vissen niet kunnen denken, maar die hebben eeuwenlang geroepen dat vissen geen pijn ervaren en dat blijkt ook niet waar. Hoe deskundig ben je dan?

Feit is, dat, zolang we de onderwaterwereld niet leren kennen, het nooit wat zal worden met levende zoetwatervis. Dat kan je de visbeschermende organisaties aanrekenen. Ze zouden ze eens wat meer 'smoel' moet geven. Niet met van die lullige schepnetjes rondlopen, maar live onderwater beelden vanuit een sloot.

Hoe komt het toch dat we bij vis alleen een goed gevoel krijgen bij de eetbare uitvoering? Als we ze niet bij de visboer halen, uit een conservenblik lepelen of met kromme vingers uit een diepvriespak trekken, kunnen we er blijkbaar niets mee.
En waarom ervaren we verse vis op de markt als 'welvaart', een vissersboot op het water als ‘nostalgisch’  en is een haring met uitjes cultuurerfgoed nummer één, terwijl we lastige vragen over overbevissing maar chagrijnige prietpraat vinden? 
Als vis zo belangrijk is, waarom gaan we er dan niet zorgvuldiger mee om?

Vroeger, ver vóór de Deltawerken, vielen bij laag water kreken en killen in de Biesbosch droog. Er is visserslatijn bekend over meterslange steuren die erin achterbleven en na een heroïsche strijd door vissers of stropers werden buitgemaakt. Maar de tijd van kaviaar uit onze eigen rivieren is allang voorbij. Begin vorige eeuw stierven ze uit door overbevissing en vervuiling.
De vraag is, (neem de actuele, dramatische afname van de paling) of we er wat van geleerd hebben.
 
De vis op de foto is ook door het lage water verrast. Verzandt ligt ze daar. Schijnbaar achteloos en zonder enig doel.
Het slik heeft haar bedekt met een fluweelzwart laagje. Een bijna perfecte camouflage. De enige die haar heeft zien liggen, bestorven in haar verstilde schoonheid, is de fotograaf. En u natuurlijk, nu ik het u verteld heb.

Reageer op dit artikel

 

De twaalfdelige serie 'De dood en het beest' wil laten zien dat de natuur niet alleen uit 'liefelijk en lommerrijk' bestaat. Het is een keiharde wereld waar elke dag wordt gestreden op leven en dood. Door menselijke situaties uit de dagelijkse praktijk te mixen met de harde werkelijkheid van het bestaan wil de schrijver u bewust maken van de vergankelijkheid van mens en dier.

 

Terug naar inhoudsopgave

Niets uit deze pagina mag worden gepubliceerd zonder toestemming van de auteur(s).
Ongevraagd gebruik van andermans beeldmateriaal is strafbaar.
2007 © Biesbosch.nu