Biesbosch.nu

Magazine juli 2005

Terug naar inhoudsopgave

John in actie. Copyright John van den Heuvel.Interview met 
    John van den Heuvel

John van den Heuvel (1961) is geboren en getogen in Dordrecht. Vanaf zijn 20ste fotografeert hij al.
In het dagelijkse leven is hij werkzaam bij Eneco als tekenaar.

De hobby natuurfotografie betekent voor hem meer dan alleen maar bezig zijn met het maken van een mooie plaat.
Volgens John ga je bij natuurfotografie meer op details letten, en krijg je daardoor nog meer bewondering voor de natuur. Een ijsvogel een visje zien vangen, een vlinder in close-up, of het gedrag van een ree zien is voor hem genieten.
Hij woont vlakbij de Biesbosch en is er met zijn bootje regelmatig te vinden.

Hoogste tijd dus om eens de mening van een fotograaf te horen over het gebied en het fotograferen ervan. Au passant krijgt u er nog een paar goede fotografeertips bij.
De foto's die het interview
begeleiden zijn natuurlijk van zijn hand. Meer fotowerk van John kunt u vinden op www.stockburo.nl  en op zijn eigen website www.natuurfoto.nu

Veel plezier bij het lezen van het interview met John van den Heuvel;
een 'beeldend natuurmens'.

 

Dreigende lucht boven de Mariapolder, Sliedrechtse Biesbosch. Copyright JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nlJe komt nu al zo'n 20 jaar in De Biesbosch.
Heb je daar inmiddels niet alles vastgelegd?
Nee nog niet alles, wel veel maar het kan altijd nog beter. De natuur verandert ook, zo was bijvoorbeeld 20 jaar geleden de ijsvogel een zeldzame verschijning, nu zie je hem regelmatig. Door het ingrijpen van de mens, het doorsteken van dijken bijvoorbeeld, verandert er ook veel. Als je er ongeveer één keer per week komt, is het iedere keer weer anders. Door de getijde beweging, de explosieve veranderingen in de planten groei en door de veranderende weersomstandigheden maakt De biesbosch een heel dynamisch natuurgebied.

IJsvogel. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl
Heb je er een bijzonder moment van schoonheid meegemaakt?
Twee vechtende reebokken tijdens de reebronst was een prachtig moment, waarbij ik bijna vergat een opname te maken. Een ijsvogel op vijf meter afstand een visje zien vangen, en dat ongestoord kunnen bekijken vanuit een schuiltent.

Wat bracht je op het idee te gaan fotograferen?
Ik was ieder weekend aan het vliegvissen. In de hengelsportbladen keek ik voor het eerst anders naar foto's en ging vervolgens proberen om mijn vangst ook zo op de plaat te krijgen. Windstilte in de Helsloot. Sliedrechtse Biesbosch. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nlOp een gegeven moment had ik meer interesse in de fotografie dan in het vissen. Boeken van Ed van der Elsken hebben er ook aan bijgedragen dat ik interesse kreeg in fotografie. Hij heeft gewone dingen op een bijzondere manier gefotografeerd. Zijn portretten van boeren en handelaren op een veemarkt, kan ik me nog goed herinneren. Het boek "De vier jaargetijden" was het eerste boek dat ik van Fred Hazelhof kreeg te zien. Dat vond ik zo fascinerend dat ik me daarna verder ben gaan verdiepen in natuurfotografie.

Burlend Hert. Copyright: John van den HeuvelWie zijn je grote voorbeelden?
Fred Hazelhof, Hans Strand, Jim Brandenburg, Ansel Adams.

Wat is je mooiste foto?
Ga ik morgen maken...
Verder zitten de mooiste foto's nog in mijn hoofd. De momenten dat ik de schoonheid van een beeld zag en het prompt vergat te fotograferen. Een opname waar ik heel blij mee ben, is een meegetrokken opname van een rennend, burlend edelhert tijdens de bronst. In dit beeld komt voor mij de dynamiek van de edelhertenbronst tot uiting.

Waar streef je naar in je werk?
Roerdomp. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nlDat de emoties die ik heb bij het maken van de foto ook worden opgeroepen bij degene die de foto bekijkt. Bijvoorbeeld de spanning van een buizerd die net op een prooi landt, de schoonheid van een vlinder of bloem als je die in detail bekijkt, of het geweld van naderend slecht weer.

Wat doe je met al die foto's?
Sowieso overzichtelijk opbergen, zodat ik ze later kan terugvinden. Vervolgens gebruik ik mijn opnames voor exposities, mijn website, een stockbureau, bij lezingen en voor fotobesprekingen bij fotoclubs.

Is fotografie niet een 'loonershobby' Ik bedoel; ga je niet het liefst alleen op pad en is het bekijken en uitzoeken niet iets wat je meestal in je eentje  doet?
Door lid te zijn van verschillende fotoclubs, heb ik door de jaren heen diverse mensen leren kennen die ook zo met deze hobby bezig zijn. Regelmatig ga ik dan ook samen met iemand op pad om te fotograferen. Maar in je uppie op pad heeft wel zijn voordelen en doe ik dus ook graag. Je ziet vaker wild, omdat je minder geluid maakt en je hebt wat meer rust in jezelf.
 

Buizerd op prooi. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nlWat is het leukste wat je ooit in het veld hebt meegemaakt?
Eén van de eerste keren dat ik met een fotovriend voor de buizerd ging. We hadden weken gevoerd met aas wat we los hadden neergegooid. De dag dat we gingen fotograferen hadden we het aas vastgeschroefd aan een boomstronk. Toen de buizerd op het aas landde, wilde hij er direct mee wegvliegen. Hierdoor sloeg hij over de kop en kwam achter de boomstronk terecht. Vervolgens kwam hij heel verbaasd weer boven de stronk uit en keek met grote ogen in de lens. Het was net een tekenfilm. We hebben geen foto gemaakt, maar wel gelachen.

Kleine karrekiet in het riet. Copyright:JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl...en het vervelendste?

Een aantal jaren geleden kwam ik op een winterdag een onderkoelde ree tegen. Je loopt dan niet zomaar door, wat je eigenlijk beter wel kan doen. Ik heb het dier uiteindelijk  meegenomen in mijn bootje en naar de dichtbij zijnde boerderij gebracht. Van daaruit is ze naar een dierenarts vervoerd  maar bij terugkomst was ze al overleden. Heel vervelend. Het gesjouw heeft uiteindelijk alleen maar stress veroorzaakt.

Je exposeert regelmatig met je fotowerk, waarom doe je dat?
Het is een manier om je werk aan een breder publiek te laten zien. De reacties en verkoop van foto's is dan een soort bekroning op je werk. Meestal hou je er ook wel contacten aan over. Het is ook een manier om deze vreselijk dure hobby een beetje betaalbaar te houden.

Is een fotograaf niet altijd op zoek naar erkenning. Ik bedoel; wat is er leuker, het fotograferen of het laten zien van je fotowerk?
De belevenis buiten is voor mij de drijfveer, als ik er dan nog een mooi plaatje aan over houd is het helemaal geslaagd. Als je dat plaatje dan ook nog eens op een expositie kan verkopen is het helemaal af.

Ree. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nlWat is jou visie op digitaal ten opzichte van analoge fotografie?
Het maakt voor mij weinig uit of ik het nou op een rolletje schiet of op een digitaal kaartje. Het is niet mijn hobby om avonden lang beelden te gaan manipuleren op de computer, alhoewel ik dat best kan waarderen als er een mooi beeld uit ontstaat. Het bekijken van foto's gaat wel veranderen je kan aan een opname niet meer zien of het werkelijk zo was, want met de computer is bijna alles mogelijk.

Heb je een aantal tips voor de cameragebruiker die gewoon wat leuke natuurplaatjes wil maken?
Ga eens in de vroege of de late uurtjes op pad, het licht is dan vaak veel mooier. Midden op de dag is het licht meestal te hard  waardoor je harde zwarte schaduwen krijgt. En maak eens verschillende opnames van een onderwerp, dan ga je vanzelf zien welke opname het beste overkomt.

Welke foto moet je absoluut nog maken?
Een opname van twee reeën achter een schaakbord. Ik heb nog heel veel wensen. Ik ben nu bezig met het fotograferen van een kerkuil, ik hoop dat ik daar iets moois van kan maken.

Gehakte griend. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl

Omgewaaide populier Huiswaard, Sliedrechtse Biesbosch. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl

Biesboschlicht. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl

Drie opnamen van John uit De Biesbosch.
Links: een gehakte griend. Midden: omgewaaide boom in het afstervende populierenbos van De Huiswaard. Rechts: Mysterieus Biesboschlicht, gevangen in bomen en water.

Terug naar inhoudsopgave

Het ongevraagd gebruik van foto's is strafbaar.
© Foto's John van den Heuvel/www.stockburo.nl
Tekstbewerking: Henk van de Graaf

2005 © Biesbosch.nu