Biesbosch.nu

Magazine januari/februari 2008


 

Terug naar inhoudsopgave

†                 De dood en het beest                  †
Het andere gezicht van de werkelijkheid

 


Onderkoelde reebok. Copyright: JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl

 
reekalf  © JohnvandenHeuvel/www.stockburo.nl
 

Deel 5
Het onderkoelde reekalf
Henk van de Graaf


Een mens is verplicht om een medemens of dier in nood te helpen. Dat ligt vast in de wet. Sommige bergbeklimmers denken daar anders over. Zij beargumenteren dat een uitgeputte bergbeklimmer, hoog op de Himalaya, geen schijn van kans heeft, zelfs niet als er hulptroepen kans zien hem te bereiken. Hij zal onderweg naar beneden alsnog bezwijken is de conclusie.
Collega bergbeklimmers gaan dus aan de ongelukkige voorbij in de onstuitbare drang naar de top en laten hem creperen. Zou er bij hen, eenmaal thuis, nog een stemmetje klinken, ‘had ik nog iets voor hem kunnen betekenen, zijn hand even vastgehouden’?

In de gezondheidszorg wordt veel gesproken over een 'hand aan het bed'.
Er gewoon even zijn voor een demente mens die zelf niet het besef meer heeft te bestaan. Als je beide gevallen vergelijkt, de ongelukkige bergbeklimmer en de demente bejaarde zijn het vooral de omstandigheden die anders zijn.

De bergbeklimmer ligt op een onmogelijke plek en is snel stervende, de bejaarde ligt in een verwarmde en veilige omgeving en gaat langzaam dood. De ethiek is echter dezelfde. Een mens in nood laat je niet liggen zonder hem bij te staan.
De bergbeklimmer zou de hele campagne af moeten blazen, een tent voor de man opzetten en bij hem blijven tot hij sterft. Dat ben je ethisch en moreel verplicht aan je medemens.
Ik ga hier overigens van mannen uit. Vrouwen vind je nu eenmaal minder op een berg. Waarbij ik me dan wel weer afvraag of een stervende, vrouwelijke  bergbeklimmer op meer medeleven kan rekenen dan een mannelijke.

Een dier is geen mens. Als je daartussen moet kiezen, gaat altijd de mens voor, daar is geen twijfel over mogelijk. Wanneer je echter een dier in nood tegenkomt ontstaat er, anders dan bij mensen, een dilemma.
Kun je bij een dier inschatten wat de kansen van overleven zijn? Een mens in nood ervaart de aanwezigheid van een ander mens als rustgevend, de meeste wilde dieren ervaren de nabijheid van een mens als stressvol, zelfs in doodsnood.

Het reekalf op de foto had noodgedwongen lange tijd in het water doorgebracht, was vergaand onderkoeld en ten dode opgeschreven. De fotograaf dekte hem af met zijn jas tot hij bijna zelf onderkoeld raakte. Vervolgens heeft hij het dier meegenomen in zijn bootje en in een auto naar de dierenarts gebracht. Op de terugweg stierf het dier.

Ondanks het feit dat je als mens wettelijk (en moreel) verplicht bent een dier in nood te helpen, was het achteraf beter geweest om de reebok te laten voor wat hij was: een onderkoeld dier dat het niet lang meer zou maken. Ermee gaan sjouwen heeft uiteindelijk alleen maar extra stress gegeven. Een lesje rauwe moraal in een kille morgen.

Reageer op dit artikel

 

De twaalfdelige serie 'De dood en het beest' wil laten zien dat de natuur niet alleen uit 'liefelijk en lommerrijk' bestaat. Het is een keiharde wereld waar elke dag wordt gestreden op leven en dood. Door menselijke situaties uit de dagelijkse praktijk te mixen met de harde werkelijkheid van het bestaan wil de schrijver u bewust maken van de vergankelijkheid van mens en dier.

 

Terug naar inhoudsopgave

Niets uit deze pagina mag worden gepubliceerd zonder toestemming van de auteur(s).
Ongevraagd gebruik van andermans beeldmateriaal is strafbaar.
2008 © Biesbosch.nu